Rektor som tusenkonstnär med superkrafter




Flower, Life, Crack, Desert, Drought

Hittade en gammalt opublicerat blogginlägg. Det är roligt att vara rektor men det är omöjligt att leva upp till det som finns i den där listan, plus mitt eget tillägg på slutet:

"Oj, läser en rapport om Rektor och styrkedjan. Någon på Twitter envisades med att skriva stykekedjan - och styrka kan man behöva. Har klippt ut ett avsnitt:

I en rapport från Skolinspektionen (2012) sammanställer inspektionen i punktform ett koncentrat av framgångsfaktorer som poängterats i forskning om framgångsrika skolor och framgångsrikt ledarskap, som inspektionen bedömer fungerar ihop med den svenska skolans styrdokument. Inspektionen betonar att listan inte är uttömmande, men följande framgångsfaktorer listas:
  • Rektor är aktiv pedagogisk ledare av verksamheten.  
  • Rektor är kunnig och kompetent och har lärarnas förtroende.  
  • Rektor är bärare av en utvecklingsidé och kommunicerar den i olika sammanhang både internt och externt.  
  • Rektors organisation av tid inriktas på att stödja utveckling och utvärdering av den pedagogiska verksamheten.  
  • Rektor är tydlig, demokratisk, lärande och kommunikativ samt fokuserar på såväl skolans sociala mål som kunskapsmålen.  
  • Rektor tar ansvar för både skolans struktur och kultur i syfte att bidra till högre grad av måluppfyllelse.  
  • Rektor deltar i diskussioner om vad som genererar framgångsrik undervisning och analyserar samband mellan undervisningsmönster och utveckling av kunskapsresultat. Forskningen om framgångsfaktorer för rektorernas ledarskap SOU 2015:22 36  
  • Rektor engagerar sig i skolans kärnprocesser, undervisning och lärande samt uttrycker höga förväntningar på elevernas resultat.  
  • Rektor är förtrogen med verksamheten och den dagliga undervisningen samt ger återkoppling och bekräftelse till lärarna.  
  • Rektor och lärare har i sin kommunikation fokus på mål och lärande.  
  • Rektor kommunicerar med elever och föräldrar om undervisning och lärande.  
  • Rektor involverar medarbetarna och ger förutsättningar för delaktighet och inflytande.  Rektor fördelar ansvar och befogenheter till arbetslag och team.  
  • Rektor har en ledarstrategi som fokuserar på att skapa en kultur med normer och v ärderingar som stimulerar och inspirerar medarbetarna till tydligare engagemang och vilja att utveckla sin kompetens.  
  • Rektor använder kompetensutveckling som en hävstång i skolans förbättringsarbete. 
  • Rektor tar ansvar för samverkan med andra skolor och ser skolsystemet som en helhet där den egna skolan är en del. Skolans ledarskap och förbättringsarbete präglas av såväl långsiktighet och uthållighet som delaktighet och inflytande samt öppenhet och samverkan. Förbättringsarbetet ställs i relation till resultat, övergripande mål och visioner med skolverksamheten.  
  • Skolledarrollen görs attraktiv genom stöd och bekräftelse.  
  • Rektorn har täta kontakter med andra rektorer, i ledningsteam eller i nätverk för att skapa egna professionella normer och stärka yrkesrollen.
Hoppas att ni la märke till att listan inte är uttömmande…
Det står  t ex ingenting om att:
  • Rektor håller budget
  • Rektor tar in så många elever som möjligt
  • Rektor ser till så att man har en oklanderlig marknadsföring
  • Rektor är ett orakel när det gäller systematiskt arbetsmiljöarbete
  • Rektor är ett föredöme när det gäller digitaliseringen av skolan
  • Rektor håller sig à jour med aktuell forskning och omvärldsbevakning
  • Rektor är rent allmänt en tusenkonstnär med superkrafter.
Äsch, jag vet att jag låter bitter, men det är väl otillräckligheten jag känner, i princip dagligen. Alltid har man dåligt samvete för något.
Annars är det kul.

Kommentarer

Populära inlägg